Edellisen kerran olimme Insinöörien matkassa 2012 Rakveressä. Insinöörit on kokoonpanoltaan kirjava ryhmä A-Insinöörejä, nykyisiä tai entisiä, puolisoineen. Ryhmä on vuosien saatossa tehnyt omakustannematkoja bussilla sekä lentäen, matkustustavoista tutuiksi ovat tulleet Into Alenin bussit ja Ryanairin koneet ja reitit Pirkkalasta. Kohteita on ryhmälle kertynyt Rakverestä Nizzaan.. ja kaikkea siltä väliltä. Mukana olemme olleet ainakin Saarenmaalla, Tartossa, Rakveressä ja nyt Bremenissä.

Bremenin lennon lähtöaika oli pe klo 10.25. Kentälle saavuimme hyvissä ajoin käsimatkatavaroiden ja yhden ruumaan menevän kassin kanssa (<15 kg). Edellisestä Ryanair-lennosta on jo muutamia vuosia (2011, Bergamo?) ja käytännöt lennoilla ovat hieman muuttuneet. Ruumaan menevissä laukuissa on hinnoiteltu kaksi painoluokkaa 15 kg ja 20 kg. Meillä tuo 15 kg kassi maksoi 32 eur (2x16), check-in etukäteen tehtynä. Matkustamoonkin saa jo ottaa kohtuullisen määrän tavaraa; käsilaukku (35x20x20)  ja kassi (55x40x20 cm), yhteensä 10 kg. Täällä hyvä  lentoyhtiökohtainen taulukko matkatavaroista

Istuinpaikat on nykyään numeroitu, eli enää ei tarvitse arpoa paikkaansa...rauhoittaa vähän hätäisimpiä koneeseen menijöitä. Menomatka lennettiin n.15 minuuttia arvioitua nopeammin. Lentokentältä osa ryhmästä lähti taksilla hotellille, me valitsimme ratikan. Normaalisti ratikkamatka kentältä keskustaan kestää suoraan ja sujuvasti n. 10 minuuttia ja lipun saa ostettua pysäkillä olevasta automaatista (2,70 eur/kpl). Tällä kertaa sujuvaa oli ainoastaan lipun ostaminen, matkan teko vähän tökki.. parin pysähdyksen ja yhden vaihdon jälkeen suoriuduimme hotellille. Matkantekoa haittasi ilmeisesti jokin reitille osunut onnettomuus (?). Radisson Blu Hotel vanhassa kaupungissa olikin oiva majapaikka, keskellä kaikkea. Aamiaispöydästä löytyi tarjontaa bratwursteista suklaamuffinsseihin. Ruokaillessa kuluikin "kevyesti" aamuisin yli tunti syöden, jutustellen ja mutustellen.

Raskaan sarjan aamupalasetti: Lätty omenahillolla, munakokkelia,paistettua pekonia, herkkusieniä, lihapullia, ..

Ostoksille..  Jätimme laukut  hotellin vastaanottoon ja torin laidan ravintolassa södyyn lounaan jälkeen ajelimme ratikalla (nro 3, pysäkki USE-AKSCHEN) kohti Waterfront-ostoskeskusta.

Ostarista löytyy samat kaupat kuin keskustastakin, mutta niiden lisäksi löytyy myös PRIMARKPrimark (Santander) tuli tutuksi koriksen MM-kisareissulla Espanjassa pari vuotta sitten. Meillä olikin perheen nuorison kauppalappu matkassa mukana eli Primarkista lähdimme paria isoa paperikassia käsissä heilutellen.. Enää ei ollut tarvetta, eikä voimia, lähteä Ochtum Parkiin (outlet keskus) tutustumaan.

Perjantai iltaa vietimme torin laidan kuppilassa, jonne suurin osa matkaseurueestammekin oli tiensä löytänyt.

Beck's ja Haake Beck

Lauantaina aamupäivällä tutustuimme oluen vamistuksen historiaanIMG_3892.jpg ja oluen tuotantomääriin nykypäivinä. Kierroksen päätteeksi maistelimme oluita ja yritimme arvata mitä olimme juoneet.Tehtävänä oli tunnistaa/erottaa paikalliseen myyntiin tarkoitettu Haake Beck ja vientiolut Beck's. Tunnistamistehtävän lisäksi tarjottiin myös yksi omavalintainen olut. Beck's gold oli oma ja lähes koko oman pöytäseurueeni (= Olli + kolme Virolaista jalkapallofania) valinta.

Yläkuva: Tehtaan portilla, Bremen 15.10.2016.

Alemmassa kuvassa ollaan myös tehtaan portilla, tuote sama. Tarto 2011

Werder Bremen -Bayer Leverkusen

Jalkapallo oli lauantain pääteema ja reissun kohokohta. Stadionille lähdimme hyvissä ajoin vähän haistelemaan tunnelmaa; alkumatka matkustettiin ratikalla ja viimeiset pysäkinvälit kävellen, samaan kohteeseen oli muitakin menijöitä. Yleisöä stadionille mahtuu 45000. Tunnelma tuolla väkimäärällä, ottelun päättyessä hieman yllättäen kotijoukkueen voittoon, oli mahtava.

Ihailla täytyy Saksalaisten tehokkuutta kaupankäynnissä; kävelymatkalle ratikkapysäkiltä stadionille oli pystytetty erilaisia myyntikojuja. Myytävät tuotteet: olutta ja lippuja illan otteluun. Lippujen hintaa en kysynyt, olut maksoi 2 eur/pullo.

Freimarkt, syysmarkkinat Bremenissä

Vuodesta 1036 lähtien lokakuun kahdella viimeisellä viikolla Bremenissä järjestetään maailman vanhimmat ja koko Saksan suurimmat syysmarkkinat. Markkinat kestävät 17 päivää, ja vuonna 2016, vietetään 981. markkinat. Markkinat levittäytyvät koko kaupungin alueelle; ruoka- ja tavaramarkkinat järjestetään keskusaukiolle ja keskiaikamarkkinat Liebfrauenin kirkon ympäristöön. Sunnuntaina aamupäivällä lähdimme pienellä seurueella tutustumaan markkinoiden tivolialueeseen rautatieaseman taakse Bürgerweideriin.

Ja olihan se meininkiä: Täysi vauhti päällä, olut maistui, saksalainen humppa soi ja porukka tanssi pöydillä..Me ei tanssittu.

Bremenin raatihuone (Bremer Rathaus)

1400-luvun alussa rakennettu raatihuone, ja sen edustalla seisova Bremer Roland -patsas kuuluvat UNESCO:n maailmanperintöjen joukkoon. Raatihuoneen kellarissa illallistimme sunnuntai iltana, pitkällä kaavalla, koko seurue yhdessä. Kellariholveissa säilytetään yli 1200 viinilaatua ja kellari käy edelleen viinikauppaa kaikkialle maailmaan.

Alkupalat olivatkin varsin mielenkiintoisia, ainakin siinä vaiheessa kun selvisi mitä kukin oli tilannut. Oma valintani ei ollut kovin eksoottinen, "three kinds of salmon ", siis lohta. Tuo  "pork dippings with black and brown bread" siis kinkkurasvaa purkissa tumman ja vaalean leivän kanssa, olikin jo vähän tuhdinpaa maisteltavaa. Pääruoaksi tilasin naudanlihaa (rumpsteak) mediumina,kera uuniperunan ja vihreiden papujen.  Jälkiruoaksi valitsin "Our sweet lasagne of traditional fruitloaf and mousse of bittersweat chocolate".. hyvin maistui tämäkin.

Schnoor, Bremen

Bremenin vanhassa kaupungissa tallustelimme maanantaina ihailemassa kapeita kujia ja pikkuruisia taloja, joista vanhimmat ovat peräisin 1400- ja 1500-luvuilta. Edelliseltä reissuilta muistin joulukaupan, jossa kävimme nytkin.

Tori osoittautui mainioksi lounaspaikaksi. Maistelimme ja haistelimme juomia ja ruokia, makeita ja suolaisia.

• Oikealla: Makkaralounas,pinaatin ja perunoiden kanssa(makkaraperunat?)​
  • Vasen yläkulma: Jälkiruoaksi brezel ja gluhwein.
  • keskellä alh.: mansikoita suklaakuorrutuksella.
  • Oikea alakulma: Upporasvassa paistettu perunakakku, tämä syötiin omenahillon ja sokerin kanssa.

Pakatessa huomasimme, että nyt on eri määrä tavaroita kuin tullessa..siispä Maijalat juoksujalkaa kaupungille uutta laukkua ostamaan. Primarkista ostetut 3 takkia ja parit housut (+ yms) eivät mahtuneetkaan tullessa jo täynnä olleeseen laukkuun.

Vatsat täynnä starttasimme kotia kohti maanantaina iltapäivällä. Tällä kertaa valitsimme taksikyydin kentälle.