Kesän roadtripin jälkeen suunnittelimme loppuvuodelle jalkapalloreissua Saksaan, Dortmundin peliin. Itsenäisyyspäivä osui tänä vuonna perjantaille. Kahdella ylimääräisellä vapaapäivällä järjestyi joulukuun alkuun reilusti pidennetty viikonloppu, torstaista maanantaihin. Joulukuun alussa aloitin myös uudessa työpaikassa, eli kolme työpäivää ja sitten reissuun!

Pienen suunnittelun jälkeen matkakohde vaihtui Dortmundista Lontooseen, Bundesliigasta valioliigaan. Lontoossa kävimme koko perhe yhdessä 2007 loppuvuodesta ja vuosi tai pari myöhemmin kävimme Mamman, Riinan ja lasten kanssa, "äidit&lapset" matkalla. Tällä laskuopilla on edellisestä Lontoon matkasta ainakin 10 vuotta.

Meille sopivimmat lennot (hinta+aikataulu) löytyivät Norwegianilta ja majoituksen varasimme tuttuun tapaan booking.comin kautta. Aikainen aamulento Helsinki-Vantaalta kannusti meitä ajelemaan Helsinkiin jo edellisenä iltana ja yöpymään hotellissa lentokentän naapurissa. Airport hotelli Pilotin huonehintaan sisältyi myös lentokenttäkuljetukset ja auton pysäköinti matkan ajaksi. Homma toimi hyvin, tehdään siis toistekin.

Norwegian lentää Gatwickin kentälle, josta pääsee sujuvasti junalla Lontoon keskustaan. Juna-asema ja Norskin terminaali ovat suunnilleen vierekkäin ja junamatka Kings Crossin/St Pancrasin asemalle kestää noin 45 min. Asuntomme oli reilu vartin kävelymatkan päässä St Pancrasin asemalta, Laystall str ja Mount Pleasant kadun kulmassa.. ja noin kilometrin päässä siitä missä Bookingin varaussivusto kertoi varausta tehdessä asunnon olevan. Lähimmät underground-asemat olivat Farringdon ja Chancery Lane.

King Crossista  löytyy monen Harry Potter fanin pyhiinvaelluskohde.

Aikainen aamulento ja kahden tunnin aikaero tarkoitti sitä, että jo aamupäivällä istuimme junassa, menossa kohti Lontoon keskustaa. Avainten haku ja sisäänkirjautuminen asuntoon oli kuitenkin vasta klo 15 jälkeen. Suurkaupungissa keksii päiväksi kyllä hyvin ohjelmaa, mutta matkalaukkuja ei todellakaan huvita  raahata mukana koko aikaa. Ystävämme Google auttoi jälleen: Surffaillessani löysin tieni mutkatonta.com blogiin, josta  löytyi erinomaiset vinkit ja ohjeet BagBnb-palveluun. Appi puhelimeen ja laukut säilöön, simppeliä ja toimivaa. Käytimme Appia ja samaa säilytyspaikkaa myös lähtöpäivänä. Kiitos vielä bloggarille hyvästä vinkistä ja ohjeista.

Ilman matkalaukkuja haahuilimme Harrodsilla ja Primarkissa, saimme hoidettua matkan shoppailuosuuden jo ennen majoittumista.

Lauantain Valioliigan ottelun lisäksi aikaa riitti myös toiseen peliin, Lontoon tarjonnasta valitsimme perjantaina 6.12. pelattavan Englannin mestaruussarjan ottelun Millwall - Nottingham Forest. Lippujen ostaminen Millwall- peliin hoitui näppärästi seuran omilta sivuilta. Toimitustavaksi sai valita postitus, tai nouto (collect) ennen peliä stadionilta. Koska matkaan oli enää pari viikkoa aikaa ja posti oli lakossa + sunnilleen kaikki muut tukilakossa, oli lippujen nouto ennen peliä ainoa vaihtoehto. Varasin haluamamme paikat, ruksasin vaihtoehdon "collect" ja maksoin liput.

Pelipäivänä lähdimme hyvissä ajoin liikkeelle. Lähimmältä underground-asemalta (Canada Water) oli reilun parinkymmenen minuutin patikkamatka, teollisuusalueen keskellä olevalle,The Den stadionille. Stadion ei näyttänyt joulukuisessa vesisateessa mitenkään houkuttelevalta ja olimme niin aikaisin liikkeellä, että portit olivat vielä kiinni. Lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja päädyimme noin kilometrin päästä löytyneen pubin kautta paikallisen fish&chips- pikaruokalan annoksia maistelemaam. Liput saimme stadionin lipunmyynistä nimellä varustetussa kirjekuoressa.MillWall.jpg

Ottelu ei ollut loppuunmyyty, mutta tunnelmaa riitti silti. "Let em come" laulu kajahti fanikatsomosta pelaajien saapuessa kentälle. "No one likes us, we don't care.." kuultin myös. Peli päättyi tasan, kotijoukkueen onnistuessa viimehetkillä tasoituksessa. Kotimatkalle vaihdoimme undergroundin overgroundiin, koska South Bermondsey asema oli aivan stadionin vieressä ja oyster-kortti kelpaa myös overground-juniin. Yhtään ei myöskään houkutellut enää umpipimeässä talsia takaisin samaa reittiä Canada Wateriin. Ja olihan siinä toki tunnelmaa odotella junaa Millwall fanien  keskellä. "No one likes us, we don't care.."

Lauantai iltapäivällä oli vuorossa valioliigan ottelu Tottenham - Burnley, upouudella Tottenham Hotspur stadionilla. Lippujen osto valioloiigan otteluun ei ole ihan niin simppeliä kuin mestaruussarjan peliin. Seuran jäseneksi liittymällä saa, lippujen tullessa myyntiin, oikeuden ostaa yhden lipun/jäsenyys. Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista ostaa useampia lippuja, tosin paikat vouvat tällöin olla missä päin stadionia tahansa. Opiskelin futisfoorumilta muiden kokemuksia ja vinkkejä eri lippukauppiaista ja eri mahdollisuuksista tulla huijatuksi. Tottenhamin sivuilta löytyy lista virallisista yhteistyökumppaneista/lippukauppiaista. Tuolta listalta valikoitui GO Sport travel. Valitsin 4 vierekkäistä paikkaa haluamastani hintaluokasta (=halvimmasta) ja maksoin 480 euroa. Tilausvahvistuksen sain heti sähköpostitse ja otteluliput lähetettiin sähköpostilla noin viikkoa ennen peliä. Hyvin toimi.

Lähdimme hyvissä ajoin liikkeelle, matkustustapana jälleen yhdistelmä underground ja overground. Asemilla oli tungosta ja kaikilla näytti olevan sama suunta, eli kohti White Hart Lane overground asemaa. Hotspur stadion on otettu käyttöön tänä vuonna ja sen sanotaan olevan Euroopan ja ehkä koko maailman älykkäin stadion. Hieno ja iso se oli ainakin. Ja loppuunmyyty, eli noin 62 300 katsojaa näki illan ottelun.

Puitteet olivat mahtavat ja yleisön viihtymiseen ja palveluun oli todellakin panostettu. Henkilökuntaa, erilaisia myyntipisteitä, vessoja, yms..kaikkea oli riittävästi. Etukäteen olin lukenut jonkun jutun  oluttuopin täyttämisen nopeuttamiseksi kehitetyistä hanasta ja pohjasta täytettävistä oluttuopeista - sekin ihme siis nähtiin, näytti näppärältä ja nopealta. Fanituotekaupasta shoppailtiin kaulahuivit, pipo ja vähän joulupalloja.

Kotijoukkue voitti selkein lukemin ja ottelun lopussa huomasi saman ilmiön kuin Suomessa minkä tahansa lajin katsomossa -yleisö lähtee vähän ennen pelin loppua. Ärsyttävää, ei se kotimatka siitä kuitenkaan ratkaisevasti nopeudu ja lyhene. Järjestelyt pelasivat hienosti myös ottelun päättyessä; selkeät opasteet ja reitit asemalle ja henkilökuntaa opastamassa matkan varrella ja myöskin asemalla.

Perheen jalkapallofaneille ja ei niin-fanillekin nämä kaksi iltaa olivat hienoja elämyksiä. Tapahtumien keskinäisessä vertailussa, fiilismittarilla mitattuna, Millwall parempi. Kyllähän yli 60 000 katsojasta ääntä lähtee, mutta kun tunne&lataus puuttuu niin vie 13 000 katsojan alemman sarjan ottelu huomattavasti heikommalla stadionilla kirkkaasti voiton.

Tämän matkan kulttuurikohteeksi valittuun British Museumiin suunnistimme sunnuntaina. Museon nettisivuilta löytyy vinkkeja erilaisiin lyhyisiin ja pidempiin museokierroksiin. Ostimme museon ovelta painetun kartan, jonka mukaan kiersimme. Tämän reitin varrelle osuivat mm. Rosetta's Stone, The Lewis Chessmen, Aztec Serpent, Hoa Hakananai'a, ja paljon paljon muuta. Aamupäivän aikana näimme vain murto-osan tarjonnasta. Päätin, että seuraavalla vierailulla osallistun opastetulle kierrokselle, ehkä parillekin.IMG_20191227_221448.jpg

Museosta kävelimme Chinatowniin lounaalle. Päivän menu; ankkaa, possua ja vähän kaikkea.

Toinen tämän matkan kulttuurikohde oli brittipubi Clerkwellissä, The Crown Tavern. Kerrotaan, että Stalin ja Leninn tapasivat täällä ensimmäisen kerran vuonna 1905. Herroista ei näkynyt merkkiäkään, me maistelimme muutamia lajeja tarjolla olleesta valikoimasta.

Viiden matkapäivän aikana liikuimme pääasiassa metrolla (underground) tai paikallisjunalla (overground). Askeleitakin kertyi joka päivälle minimissään 15 000.

Maksutapana metroon käy mikä tahansa sirukortti, laskutus tapahtuu vyöhykkeiden mukaan. Kortti leimataan portilla matkan alkaessa ja päättyessä, tällä ajatuksella lähdimme liikkeelle. Osuuspankin korttimme toimivatkin ensimmäisellä matkalla, eivät enää toisella. Portilla seisokeleva avulias virkailija neuvoi meitä ottamaan yhteyttä omaan pankkiimme. Kiinni pysyvän portin vierestä soitin OP asiakaspalveluun:

- "..Kaikki näyttää olevan kunnossa ja korttia ei ole suljettu..mutta sattuisko teillä olemaan jotain muuta korttia mukana, sellaista joka toimisi?"

-  "No ei satu olemaan, olemme OP:n asiakkaita ja siksi meillä on nämä Osuuspankin kortit.."

Puhelun päätyttyä kävelimme lippuautomaatille, josta ostimme ja latasimme oyster- kortit. Kortti käy maksuvälineenä suunnilleen kaikkiin julkisiin kulkupeleihin. Torstaina latasimme kaikille 20 puntaa, joka riitti sunnuntai-iltapäivään asti. Loppusaldona kulkemiset 5 päivän ajan yhteensä 30 puntaa/hlö (+ kortin hinta 5 puntaa).

Muut faktat:

Lennot Norwegian:  620,80 eur (4 hlö meno-paluu, 2 matkalaukkua)

•  Helsinki-Vantaa to Gatwick to 5.12. klo 8.00 - 9.10
  • Gatwick to Helsinki-Vantaa ma 9.12. klo 19.50 - 23.50

Majoitus

Booking.com: Airport hotelli Pilotti 234 eur (2 x 2h huone)

Booking.com: City Apartments 724 eur

Jalkapallo:  Millwall 145,32 eur/ 4 lippua ja Tottenham 480 eur/ 4 lippua

Buckinghamin palatsin nurkalla kävimme tutkimassa mitä on 12 vuoden aikana tapahtunut. Kuvan perusteella on tapahtumia ollut omassa elämässä enemmän kuin palatsin ympäristössä.